woensdag 27 mei 2009

Meer voorpret

- Zaterdag komt de ronde van Belgie door Stavelot (vlakbij ons appartement!)
- Zondag is de toerversie van L-B-L (ook in de buurt van Stavelot)
- Maandag is er in de buurt een MTB-marathon (Ardennes Trophy - La Reid, wel iets verder weg)

Kortom leuk om onderweg even te bekijken!

dinsdag 26 mei 2009

Voorpret

Goed voor een beetje voorpret:

http://kuitenbijters.com/

maandag 25 mei 2009

Update weersvoorspelling Stavelot

Vrijdag: Zonnig en 16 graden
Zaterdag: Vrij zonnig en 16 graden
Zondag: Licht bewolkt en 18 graden
Maandag: Vrij zonnig en 17 graden

Ik zeg ideaal weer om te fietsen, maar het is en blijft de Ardennen dus altijd een slag om de arm houden.

woensdag 20 mei 2009

"Op naar de kopgroep !!"

Het herstel van de knie verloopt goed. Ik ben er weer in gaan geloven, want dat was ik wel even kwijtgeraakt moet ik zeggen. Het houden aan de adviezen van Marco en Anjo (oefeningen, beperkte duur van fietsen, omwentelingen niet hoger dan 80 p/m en een licht verzet) hebben er in geresulteerd dat ik nu pijnloos kan fietsen. Zo blij als een klein kind!
Naast het beperkte fietsen ook gaan zwemmen om de conditie enigszins op peil te houden. Gisteravond had ik echt de behoefte om een tandje op te schakelen. Hoe nu verder, op welke wijze verder uit te bouwen, wordt op dit moment verder besproken en uitgewerkt door Marco en Anjo. Ik voel me sterk en ben erg gemotiveerd om de achterstand op de kopgroep in te lopen!!!!

Nieuwtje: de inschrijving van de Ride for the Roses is gesloten. Het max. aantal deelnemers is al bereikt :-( Erg jammer m.n. voor Miriam die hiervoor aan het trainen was. We vinden vast een goed alternatief!

donderdag 14 mei 2009

Bericht uit het achterveld

In het laatste bericht liet ik jullie weten dat ik het gevoel had dat het herstel van mijn geblesseerde linker knie zijn intrede had gedaan. Mijn gevoel werd in de afgelopen week bewaarheid. Maar.............. het proces verloopt uitermate langzaam. Veel te langzaam naar mijn zin. Afgelopen zondag samen met Miriam een uurtje, dinsdag naar de sportschool. Rustig rondgetrapt. Toch nog een hf van 130 gehaald.

In de afgelopen week twee keer contact gehad met fysiotherapeut Wil Roelofs. Een daarvan was een bezoek met de fiets voor een controle van de afstelling. Resultaat hiervan was dat het zadel een halve centimeter omhoog mocht. Ook nog weer een onderzoek van de knie. De analyse bleef onveranderd-----> geïrriteerd kraakbeen aan de binnenzijde van de knieschijf. Advies in beweging blijven door max. een uur met een licht verzetje te trappen.
Wil heeft contact met zijn zoon Remco opgenomen die naast fanatieke wielrenner ook arts is, voor een advies. Remco adviseerde om naar een sportarts van Papendal te gaan. Hij kwam met drie namen. Twee ervan zijn artsen die de wielrenners begeleiden n.l. Tjeerd de Vries en Dr. Kopshoorn. Van de derde Dr. Broekhof had Remco een "hoge pet op", maar een arts die niet in wielrennen gespecialiseerd was.

De trainer vond het toch goed een second opinion te laten uitvoeren door een zeer deskundig fysiotherapeut. Kosten nog moeite werden gespaard want hij werd vanuit Canada ingevlogen. Dinsdag gearriveerd en woensdagavond nam Anjo mij onderhanden. Een zeer uitgebreid onderzoek en de nodige testen resulteerde in een bevestiging van de eerder gestelde diagnose. Anjo had gehoopt dat het een aanhechtingsprobleem was, want dat had hij nog kunnen behandelen. Ik heb het advies gekregen om te blijven fietsen in de frequentie zoals ik dat deed. Licht verzet en de omwentelingsfrequentie niet hoger dan 80 per min. Pas als een rit zonder pijntjes is verlopen de volgende training een tandje meer.
Ook een aantal oefeningen gekregen om de zaak soepel te houden en het herstel te bevorderen.
Geweldig Anjo dat je de moeite hebt willen nemen om voor mij helemaal naar Nederland te komen!!

Vanavond een uurtje met Michel gefietst. Dat was lang geleden, gezellig!! Even lekker kunnen bijpraten. Michel zat in z'n rustweek en kon me goed bijhouden :-)
De knie heeft zich goed gedragen. Morgenavond gaan we de fietsafstelling controleren en in het weekend weer lekker de fiets op.

Wordt vervolgd.

maandag 11 mei 2009

Trainingsweek Michel 4-10 april

Zo zo wat een week. De fietschallenge had toch ook mentaal wat impact gehad. Had er stiekum toch meer van verwacht. Ineens onzekerheid over mijn omslagpunt. Heb ik nu niet te veel boven mijn omslagpunt getraind? Is mijn omslagpunt toch lager dan de 170 die ik dacht en altijd heb gehad. Dus Marco had voor de zaterdag een test ingebouwd. Op dit moment worden die gegevens geanalyseerd. De eerste indruk is toch dat het rond de 170 ligt. En zojuist gebeld met de analyse. Om een lang verhaal kort te maken Omslagpunt ligt rond de 170. Enfin, de week zag er als volgt uit:
Dinsdag niet gespind maar 75 min buiten gefietst.
Donderdag verschoven naar de vrijdag omdat ik me erg moe voelde. Dus 2 dagen goed op tijd naar bed gegaan. Merk toch echt dat de rust ook belangrijk gaat worden nu ik intensiever train. De vrijdag anderhalf uur op de racefiets gezeten. Niet te gek gedaan ivm de test van Zaterdag. Pfew best heftig zo'n test.

De Test:
Starten met een hartslag van 145. Dan elke 5 minuten 5 slagen hoger, tot je erbij neervalt hahaha. Tot hartslag 175 nog een blok van 5 minuten vol kunnen maken. Toen naar 180 kwam niet hoger meer dan 179 en na 1 minuut was het op.
En toen die heerlijk zonnige zondag. Sinds lange tijd weer op de mountainbike gezeten. Woorden schieten te kort.........Wat is het toch HEERLIJK om in de natuur te zijn met je mountainbike! Dit bevestigt toch maar weer eens waarom mountainbiken mijn nummer 1 sport is. Nogmaals HEERLIJK. Had ik al gezegd dat het HEERLIJK was om te mountainbiken zondag?
3 uur en 15 minuten gebiked op de posbankroute en nog een uur in de bossen rond Dieren. Mooie paden ontdenk

Het is nu maandagavond en voel de benen nog best wel. Ben benieuwd wat ik morgen mag doen. Ben op dit moment schema-loos maar ik zal de trainer even achter de broek aan zitten.

Hieronder alleen de grafieken van zaterdag en zondag. Op de andere 2 dagen heeft mijn meter het niet goed gedaan waardoor ik nutteloze grafieken heb gekregen.

donderdag 7 mei 2009

Nieuwe update knieblessure

Op advies van de fysiotherapeut en Marco de laatste dagen de knie echt ontzien. Dinsdagavond nog 45 min. heel licht rond getrapt op de spinningbike en de nodige krachttraining van het bovenlichaam gedaan. Op de zaak alleen de lift gebruikt. Moet je weten dat er bij de liften allemaal posters hangen met de tekst "Neem vaker de trap". Dit n.a.v. een Vitaliteitcampagne Ik moet zeggen dat mijn geduld wel erg op de proef wordt gesteld, zeker als je onderweg de nodige wielrenners tegenkomt Grrrrrrr.......... Ik kan ze er wel vanaf kijken!!
Sinds vandaag gaat het merkbaar beter, wellicht de ommekeer in het herstel. Hij voelt zondermeer beter aan. Ik heb bewust de geplande training (sportschool) van vanavond overgeslagen en als alles verder goed gaat stap ik in het weekend weer op de fiets voor een klein rondje. Ik overleg nog wel even met Marco. Duimen mannen!!

Teammm Bijeenkomst

Wanneer zouden wij weer bij elkaar komen?
Ik dacht dat ik het ergens had opgeschreven maar kan het niet meer vinden.

Misschien kunnen we dat combineren met een workshop zitpositie? Of is het beter dat apart op een vrij/za/zo-avond te doen?

Ik heb jullie de artikelen over zitpositie inmiddels gemaild!


PS: Michel, breng even die DVD terug. Ik moet me voorbereiden!!!!

maandag 4 mei 2009

Trainingsweek Michel 27 april - 3 mei

Zo weer een week dichterbij. Deze week stond in het teken van de Fiets Challenge. Voorafgaand aan deze challenge op zondag heb ik het volgende gedaan:
- Dinsdag een spintraining van ruin anderhalf uur (=2 lessen achter elkaar)
- Donderdag een training op de racefiets van 1,5 uur
- Zaterdag een training van 1,5 uur met 4x90 seconde volle bak rijden

De trainingen liepen voorspoedig, maar mijn knie blijft nog steeds een beetje opspelen. Pas op zaterdag had ik het gevoel dat het beter ging. En dan de DAG......

Zondag om 06:00uur zat ik samen met broerlief in de auto op weg naar Limburg. Dat vroege opstaan is altijd weer een uitdaging voor mij. Niet qua het vroege opstaan maar wel het eten. Dus brood en thee mee in de auto en gewacht tot 07:30 met eten. 9:00 uur was de start dus dat was ruim van te voren. Gelukkig ging het goed. Heb ook tochten gedaan waarbij ik de auto heel snel op eenparkeerplaats moest zetten. Details zal ik jullie besparen :)

Anyweg, om 09:00uur gestart en ben er direct ingevlogen. Het begin een beetje rustig gedaan omdat we direct de Vaalserberg op moesten. Daarna de turbo aangezet en maar zien waar het schip strandt. Dit ging 1uur en 45 minuten heel erg goed. Daarna ging het kaarsje heel langzaam uit. Nog tot 3 keer toe een gat naar de snelle groep kunnen dichtrijden maar tijdens 1 van de vele klimmetjes was het op. Eigen tempo gepakt en maar hopen op het formeren van een andere groep (er stond best veel wind). Heel even een groep gevonden maar op een klim knalde deze groep ook uitelkaar en zat ik weer alleen, niet omdat ik lostte maar omdat velen het tempo omhoog niet konden volgen. Gelukkig was het toen niet ver meer. Uiteindelik 120ste geworden van de 500 finishers.

Conclusie: tevreden over de tijd, minder over de grote verschillen qua gevoel. Duurvermogen moet uitgebouwd gaan worden.
Wel lekker om dat wedstrijdgevoel weer te proeven mmmmmm smaakt naar meer.

Ow jah, mijn knie heb ik niet gevoeld, gelukkig maar! Mijn benen voel ik vandaag (the day after) wel maar dat is ook niet zo gek! En de grafiek van de Fietschallenge ziet er iets anders uit. Mijn hartslagmeter deed raar vandaar dat ik geen uitgebreide grafiek heb.

Felicitaties!

Mannen,
Net even op de uitslagenlijst van de Fietschallenge zitten kijken. Mooie resultaten, gefeliciteerd! Ook mooi vereeuwigd.
Michel, jou herkansing is op 4 juli! :-)

Update knieblessure

Zoals verwacht heb ik inderdaad niet deel kunnen nemen aan de Fietschallenge. Ik heb m'n knie rust gegeven.
Vandaag contact opgenomen met de fysiotherapeut. De trip van donderdag bleek voor de blessure toch nog overvraagd te zijn. Zijn advies is om de knie tijdelijk wat meer rust te geven. Wel blijven fietsen maar kortere routes. Aanvullende behandeling is niet nodig en draagt in deze fase van herstel niet bij.
Morgen toch nog maar een keer naar de sportschool i.p.v. de weg op. Daar rustig wat rondtrappen op de hometrainer en spinningbike :-(

vrijdag 1 mei 2009

Fietschallenge aan een zijde draadje

Zoals in m'n laatste verslag aangegeven, is mijn linker knie gaan opspelen. De analyse van de fysiotherapeut (zelf ook een fanatiek wielrenner) dinsdag j.l. was; geïrriteerd kraakbeen aan de bovenkant van m'n knieschijf. Een veel voorkomende blessure van wielrenners. De krachttraining van de afgelopen weken lijken hier de oorzaak van te zijn. Ik kreeg het advies om te blijven fietsen maar met een licht verzet en bij klimmen eerder te gaan staan.
Met dit advies heb ik gisteren een +/- 60 km. vlak gereden met een paar kleinen klimmetjes. Ik moet zeggen dat tijdens de rit de knie zich redelijk stabiel hield, echter vanmorgen was hij weer gevoeliger dan voor de rit. Balen!!!!
Ik neem nu wat langer rust en laat de Fietschallenge naar alle waarschijnlijkheid aan me neus voorbij gaan. Als de klachten maandag nog niet structureel zijn afgenomen dan neem ik weer contact op met de fysiotherapeut.
Is dit een goede aanpak trainer??